Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

W 2005 roku Przedszkole Nr 6 w Tarnobrzegu przystąpiło, jako pierwsza placówka wychowania przedszkolnego na Podkarpaciu, do realizacji programu Socrates Comenius pod nazwą „Lecące Ptaki” w ramach Szkolnych Projektów Comeniusa (nr SPC 05POL01-S2C01-06704-1). Nazwa tego projektu symbolizowała małe dziecko, które jest wolne, jak ptak w naturze. Ptaki rozciągając swoje skrzydła wyruszają ze swych gniazd i podróżują wraz z innymi, odkrywają świat, bawią się i uczą. Projekt realizowany był od 1 sierpnia 2005 do 31 lipca 2008 roku.

Udział w międzynarodowym projekcie został zainicjowany przez dyrektora placówki mgr Dorotę Stawarską i nauczycielkę mgr Martę Nazimek, współautorkę projektu i koordynatora w latach 2005-2007. Następnie od 2007 r. do 2008 r. rolę koordynatora pełniła nauczycielka Wioletta Skoczek.

Było to ambitne wyzwanie edukacyjne i zmierzenie się z edukacją przedszkolną w krajach Unii Europejskiej, reprezentowanie naszego przedszkola, naszego miasta, regionu i kraju za granicą.

Naszymi partnerami w projekcie były:

1. Punamutsikese Mudilasmaja – Tallinn, Estonia (międzynarodowy koordynator projektu).

2. Vihastenkarin Päiväkoti – Raahe, Finlandia.

3. Pre-Primary School ‚ Pasacina ‚ – Valka, Łotwa.

4. Gradinita De Copii Cu Program Prelungit Nr. 2 – Husi, Rumunia.

5. C.E.I.P Rico Cejudo – Sevilla, Hiszpania.

6. Robinswood Early Years Centre – Gloucester, Wielka Brytania.

Cele projektu:

• Współpraca z partnerskimi placówkami edukacji przedszkolnej w zakresie wzajemnego poznania systemów edukacji wczesnoszkolnej, programów nauczania i kształcenia w partnerskich placówkach.

• Wprowadzenie i zaprezentowanie polskiego przedszkola, jako partnera placówek w innych krajach.

• Poznawanie placówek przedszkolnych w krajach partnerskich.

• Zaprezentowanie metod nauczania w edukacji przedszkolnej w Polsce i poznanie metod nauczania w partnerskich placówkach.

• Wymiana materiałów metodycznych, innowacji, prac dziecięcych.

• Integrowanie działań przewidzianych w projekcie z programem nauczania.

• Odkrywanie wspólnego dziedzictwa narodów Europy.

• Współpraca z władzami lokalnymi, środowiskiem i rodzicami.

 Efekty współpracy międzynarodowej:

 Dzięki projektowi dzieci:

• Doświadczyły nowych, twórczych, pouczających działań, ćwiczeń.

•Nabyły umiejętność posługiwania się nowymi metodami i technikami.

• Odkryły, wzbogaciły i przekazały zagranicznym kolegom wiedzę o własnych korzeniach narodowych i wspólnym dziedzictwie narodów Europy.

• Spotkały się z odmiennymi kulturami, folklorem partnerskich krajów.

• Nabyły tolerancji dla odmiennych kultur.

• Poznały gry i zabawy swoich rówieśników z innych krajów.

 Dzięki projektowi nauczyciele:

• Wymienili się doświadczeniami zawodowymi ze swymi partnerami.

• Wzbogacili umiejętności praktyczne, przedyskutowali i analizowali wspólne problemy z kolegami z placówek partnerskich.

• Przekazali swoje materiały metodyczne i pozyskali nowe, urozmaicając swój warsztat pracy.

• Podwyższyli swoje umiejętności komunikowania się w języku angielskim.

• Nawiązali kontakty i znajomości z kolegami z partnerskich placówek w wymiarze zawodowym i osobistym.

• Szeroko włączyli rodziców i środowisko lokalne w proces wychowawczo-edukacyjny.

 Dzięki projektowi placówka:

• Skorzystała z doświadczeń organizacyjnych innych krajów.

• Nauczyła się lepszych praktyk.

• Podniosła jakość pracy.

• Wykorzystała najlepsze doświadczenia partnerów z innych krajów.

• Wzbogaciła swoją bazę edukacyjną w nowoczesne środki dydaktyczne.

• Promowała i wzbogaciła europejski wymiar edukacji.

Rezultaty, doświadczenia i produkty projektu były rozpowszechniane poprzez lokalne media we wszystkich krajach partnerskich (prasa, telewizja), książkę wydaną w języku angielskim „Lecące ptaki” będącą odzwierciedleniem najlepszych praktyk, doświadczeń i rozwiązań metodycznych, poprzez wystawy prac plastycznych w galeriach sztuki w Raahe i w Tallinie, poprzez zorganizowanie Festiwalu Małego Dziecka prezentującego folklor partnerów, a także szerzone w różnych dziecięcych instytucjach, jako materiały metodyczne (opracowanie w formie CD, nagrania video, fotoreportaże) oraz wykorzystywane na warsztatach i kursach. W realizacji projektu wykorzystane były nowoczesne środki przekazu takie, jak: Internet, faks, film, telefonia. Postęp projektu był ewaluowany według sporządzonego planu działalności, a także oceniany przez nauczycieli, dzieci, rodziców. Projekt włączył w swoje działania środowisko lokalne. Szczególnie zaangażowani w projekt byli nasi rodzice-partnerzy w procesie edukacji, aktywnie współpracowali w projekcie i wspierali nasze poczynania.

We współpracę projekcie międzynarodowym zaangażowana była cała Rada Pedagogiczna, a jej wysiłki zostały docenione przez Narodową Agencję Programu „Uczenie się przez całe życie” przez wystawienie oceny wyróżniającej.

(Oprac. M. Nazimek)