W 2005 roku Przedszkole Nr 6 w Tarnobrzegu przystąpiło, jako pierwsza placówka wychowania przedszkolnego na Podkarpaciu, do realizacji programu Socrates Comenius pod nazwą „Lecące Ptaki” w ramach Szkolnych Projektów Comeniusa (nr SPC 05POL01-S2C01-06704-1). Nazwa tego projektu symbolizowała małe dziecko, które jest wolne, jak ptak w naturze. Ptaki rozciągając swoje skrzydła wyruszają ze swych gniazd i podróżują wraz z innymi, odkrywają świat, bawią się i uczą. Projekt realizowany był od 1 sierpnia 2005 do 31 lipca 2008 roku.
Udział w międzynarodowym projekcie został zainicjowany przez dyrektora placówki mgr Dorotę Stawarską i nauczycielkę mgr Martę Nazimek, współautorkę projektu i koordynatora w latach 2005-2007. Następnie od 2007 r. do 2008 r. rolę koordynatora pełniła nauczycielka Wioletta Skoczek.
Było to ambitne wyzwanie edukacyjne i zmierzenie się z edukacją przedszkolną w krajach Unii Europejskiej, reprezentowanie naszego przedszkola, naszego miasta, regionu i kraju za granicą.
Naszymi partnerami w projekcie były:
1. Punamutsikese Mudilasmaja – Tallinn, Estonia (międzynarodowy koordynator projektu).
2. Vihastenkarin Päiväkoti – Raahe, Finlandia.
3. Pre-Primary School ‚ Pasacina ‚ – Valka, Łotwa.
4. Gradinita De Copii Cu Program Prelungit Nr. 2 – Husi, Rumunia.
5. C.E.I.P Rico Cejudo – Sevilla, Hiszpania.
6. Robinswood Early Years Centre – Gloucester, Wielka Brytania.
Cele projektu:
• Współpraca z partnerskimi placówkami edukacji przedszkolnej w zakresie wzajemnego poznania systemów edukacji wczesnoszkolnej, programów nauczania i kształcenia w partnerskich placówkach.
• Wprowadzenie i zaprezentowanie polskiego przedszkola, jako partnera placówek w innych krajach.
• Poznawanie placówek przedszkolnych w krajach partnerskich.
• Zaprezentowanie metod nauczania w edukacji przedszkolnej w Polsce i poznanie metod nauczania w partnerskich placówkach.
• Wymiana materiałów metodycznych, innowacji, prac dziecięcych.
• Integrowanie działań przewidzianych w projekcie z programem nauczania.
• Odkrywanie wspólnego dziedzictwa narodów Europy.
• Współpraca z władzami lokalnymi, środowiskiem i rodzicami.
Efekty współpracy międzynarodowej:
Dzięki projektowi dzieci:
• Doświadczyły nowych, twórczych, pouczających działań, ćwiczeń.
•Nabyły umiejętność posługiwania się nowymi metodami i technikami.
• Odkryły, wzbogaciły i przekazały zagranicznym kolegom wiedzę o własnych korzeniach narodowych i wspólnym dziedzictwie narodów Europy.
• Spotkały się z odmiennymi kulturami, folklorem partnerskich krajów.
• Nabyły tolerancji dla odmiennych kultur.
• Poznały gry i zabawy swoich rówieśników z innych krajów.
Dzięki projektowi nauczyciele:
• Wymienili się doświadczeniami zawodowymi ze swymi partnerami.
• Wzbogacili umiejętności praktyczne, przedyskutowali i analizowali wspólne problemy z kolegami z placówek partnerskich.
• Przekazali swoje materiały metodyczne i pozyskali nowe, urozmaicając swój warsztat pracy.
• Podwyższyli swoje umiejętności komunikowania się w języku angielskim.
• Nawiązali kontakty i znajomości z kolegami z partnerskich placówek w wymiarze zawodowym i osobistym.
• Szeroko włączyli rodziców i środowisko lokalne w proces wychowawczo-edukacyjny.
Dzięki projektowi placówka:
• Skorzystała z doświadczeń organizacyjnych innych krajów.
• Nauczyła się lepszych praktyk.
• Podniosła jakość pracy.
• Wykorzystała najlepsze doświadczenia partnerów z innych krajów.
• Wzbogaciła swoją bazę edukacyjną w nowoczesne środki dydaktyczne.
• Promowała i wzbogaciła europejski wymiar edukacji.
Rezultaty, doświadczenia i produkty projektu były rozpowszechniane poprzez lokalne media we wszystkich krajach partnerskich (prasa, telewizja), książkę wydaną w języku angielskim „Lecące ptaki” będącą odzwierciedleniem najlepszych praktyk, doświadczeń i rozwiązań metodycznych, poprzez wystawy prac plastycznych w galeriach sztuki w Raahe i w Tallinie, poprzez zorganizowanie Festiwalu Małego Dziecka prezentującego folklor partnerów, a także szerzone w różnych dziecięcych instytucjach, jako materiały metodyczne (opracowanie w formie CD, nagrania video, fotoreportaże) oraz wykorzystywane na warsztatach i kursach. W realizacji projektu wykorzystane były nowoczesne środki przekazu takie, jak: Internet, faks, film, telefonia. Postęp projektu był ewaluowany według sporządzonego planu działalności, a także oceniany przez nauczycieli, dzieci, rodziców. Projekt włączył w swoje działania środowisko lokalne. Szczególnie zaangażowani w projekt byli nasi rodzice-partnerzy w procesie edukacji, aktywnie współpracowali w projekcie i wspierali nasze poczynania.
We współpracę projekcie międzynarodowym zaangażowana była cała Rada Pedagogiczna, a jej wysiłki zostały docenione przez Narodową Agencję Programu „Uczenie się przez całe życie” przez wystawienie oceny wyróżniającej.
(Oprac. M. Nazimek)