W Polsce od połowy lat 90. XX w. powstaje wiele przedszkoli promujących zdrowie (PPZ). W swej pracy wykorzystują one koncepcję szkoły promującej zdrowie.

Przedszkole Promujące Zdrowie to placówka, która podejmuje skoordynowane działania mające na celu poprawę zdrowia i samopoczucia dzieci, pracowników i rodziców. Program bazuje na koncepcji promowania zdrowego stylu życia, edukacji zdrowotnej oraz tworzenia sprzyjającego zdrowiu środowiska. 

W Przedszkolu Promującym Zdrowie kluczowa kwestia to przygotowanie Dzieci do podejmowania świadomych decyzji związanych z dbaniem o zdrowie swoje i innych. W tym celu należy :
– przekazywać spójne i zrozumiałe informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych,
– pytać Dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które bezpośrednio ich dotyczą a następnie uwzględniać ich opinie w planowanych działaniach,
– Usamodzielniać dzieci poprzez powierzanie im prostych, dostosowanych do ich możliwości zadań i obowiązków,
– zachęcać do współpracy z rówieśnikami i całą społecznością przedszkolną.

Tworzenie Przedszkola Promującego Zdrowie jest procesem długotrwałym. Rozpoczyna się od przygotowania do podjęcia działań a w kolejnych latach szkolnych realizowane są cykle składające się z czterech etapów:

  • Diagnoza – to odpowiedź na pytanie, gdzie jesteśmy? Celem jest ustalenie rzeczywistych problemów społeczności przedszkola lub różnych grup.
  • Planowanie działań i ich ewaluacji – planujemy realnie metodą małych kroków, określamy 1-2 cele osiągalne w aktualnych warunkach i w określonym czasie, plan powinien być konkretny i szczegółowy, powinien zawierać elementy, które są sprawdzalne.
  • Działania – realizacja planu – wdrażamy w życie zaplanowane działania, monitorujemy przebieg zaplanowanych działań.
  • Ewaluacja wyników działań– ocena skuteczności działań. Dotyczy zaplanowanych celów i zadań dla ich osiągnięcia.

Aby tworzyć Przedszkole Promujące Zdrowie należy postępować według podanego schematu :

.